Don't mention the war (2008)

Foto: Ulrich Hillebrand

Foto: Ulrich Hillebrand

En gravid nunna som föder en narr
En ubåtskapten ständigt på spaning
En smäktande Don Juan med en ros just till dig
En försäljare på heligt uppdrag
En galning i morgonrock
Solafa från Kairo som har fått nog

Med förkärlek för det burleska och en stark känsla för det visuella regisserar Charlie Åström en gränslös och modig föreställning som inte lämnar dig oberörd. Don´t mention the war handlar allas vårt ansvar för vad som pågår i världen och vår möjlighet att förändra den. Urpremiär på Angereds Teater den 29 februari 2008.

dontmention5

Foto: Ulrich Hillebrand

Regi, manus, scenografi & ljus: Charlie Åström, Studio Oscuro Kostym och rekvisita: Christine Åström, Studio Oscuro Musik: Björn Knutsson Video: Erik Jeppsson & Marcus Johansson Mask: Gunnar Lundgren Dramaturg: Lena Fridell
Ljudteknik: Johan Karlsson Videoteknik: Martin Fremling Ljusteknik: Åsa Holtz Svensson  Snickeri och teknik: Kjell Samuelsson Kostymtillverkning: Ulrika Kärrö Pjäsansvarig & marknadsföring: Lisa Nowotny Informatör & skolkontakt: Lisa Gröön Administration: Malin Andersson Medverkande: Phax Ahamada, Kave Foladi, Mauricio Franco, Solafa Ibrahim, Jill Ung, Ove Wolf.

 

Texterna i föreställningen har tillkommit i samarbete mellan Charlie Åström, ensemblen och Lena Fridell. Don’t mention the war är en Angereds Teater-produktion.

”Tablåernas visuella kraft framhävs av ordlösheten och drabbar åskådaren med mer än bara handlingen”
Ur recension av Mikael Löfgren, DN, 2008-03-02 

”Svensk teaters Rembrandt”

”…ljusspel i olika former: skådespelarnas kroppar som silhuetter, klärobskyra bilder av ömhet och förnedring, effektfulla entréer ur tomma intet och underfundiga animationer på två stora filmdukar som täcker hela fonden. Detta är, trots allt, ljussättarens show – och han demonstrerar sitt mästerskap med stolthet och stil.” ”Det här är teater i form av visuell poesi…”
Ur recension av Kristjan Saag, GT, 2008-03-03

”Dess lugna och rytmiskt framrullande scener och scenerier drabbar mig med helt oanad kraft, eftersom de spelas fram med sådan vidunderligt vacker precision. Krigets råa verklighet blir egendomligt närvarande, ställd i bjärt kontrast mot bildernas olidliga lätthet.”
Ur recension av Anders Thuresson, Göteborgs Fria Tidning, 2008-03-07

”Den mest allomfattande pacifistiska postdramatiska teatern finner man emellertid i Angered.”
”Föreställningen är trollbindande vacker, med bildrikedom och hypnotiserande musik.”
”Charlie Åström förtjänar kanske mer än någon annan benämningen teaterkonstnär. Och han visar att teatern både kan och bör tala om kriget, och ställa en evigt återkommande fråga: Why is there war again, why?”
Ur krönikan Med kriget på scenen av Björn Gunnarsson, Helsingborgs Dagblad, 2008-03-15

”…ställer frågor som uppfyller publiken även efter ljuset släckts…”
Ur recension av Vibeke Carlander, Borås Tidning, 2008-03-04

”Det är en ganska mörk bild av världen och av framtiden som slutligen bryter fram ur komiken och som kontrasterar den lekfulla egensinnighet som präglar bildskapandet.”
Ur recension av Birgitta Johansson, Svenska Dagbladet, 2008-03-18

”…för den vackra och infallsrika scenografin, för den räcka av bilder som avlöser varandra och som påminner en om vad som är Charlie Åströms specialitet.”

”Gå gärna och se den, minst en gång!”
Ur recension av Åke S Pettersson, Nättidningen Alba, 2008-03-01